
Kolding/København, hvad helst?
Efter mig og Anna har fået researchet vores uddannelse som beklædningsdesigner, har vi fundet ud af at man kan tage uddannelsen i 2 steder i Danmark. Kolding og København.
I forhold til hvilken by jeg vil helst vil bo i var det et klart svar med København. København har, for mig, altid været det sted jeg gerne ville flytte hen, når jeg skulle flytte hjemmefra. Det er grundet af at jeg har familie der, og derfor har jeg oplevet hvor fantastisk en by det er. Man kan bo i den hyggeligste lille lejlighed, samtidig med at storbyen er lige ved siden af. Det er vildt fedt, og man har så mange muligheder at vælge mellem, i byen. Grundet det har jeg også stor mulighed for at udleve min kunsterristiske drøm som en kreativ designer.
Jeg har valgt jeg gerne vil gå på Det kongelige Akademi, som ligger på Philip De Langes Allé 10. Det er en skole der tilbyder fem hoveduddannelser på bachelor- og kandidatniveau: arkitektuddannelsen, designuddannelsen, konservatoruddannelsen, professionsbacheloruddannelsen i glas og keramik, samt en kandidatuddannelse for bygningskonstruktører.
Jeg vil gerne starte med at tage en bachelor designuddannelse. For at komme ind skal man ansøge om optagelse på optagelse.dk, som åbner hvert år den 1. Februar. Kravene til at komme ind på det Kongelige Akademi er, at man har en gymnasial eksamen på dansk, man skal have kemi på B-niveau, eller bioteknologi på A-niveau, og så skal man dokumentere, at man har normalt farvesyn.
Hverdag på Det Kongelige Akademi
Når jeg har ansøgt om plads på det kongelige akademi, og jeg jo forhåbentligt har fået brev om jeg er kommet ind, finder jeg en billig lejlighed, hvor jeg splitter huslejen med Anna. Dermed kan vi hurtigt komme over til skolen og jeg kan udleve min drøm om en hverdag i storbyen.
På designeruddannelsen lærer man at udvikle design inden for fx. tøj og tekstil, møbler og indretning, spil eller kommunikationsdesign og digitale medier.
"På designuddannelsen lægger vi vægt på at studerende deltager aktivt og er med til at skabe et godt studiemiljø. Projektorienteret undervisning og samarbejde er centrale nøgleord og du vil gennem uddannelsen have undervisning som indeholder praktiske, akademiske og kunstneriske elementer.
Du vil møde mange forskellige undervisningsformer, såsom forelæsninger, holdundervisning og workshops. Du vil have undervisning hvor du er sammen med hele din årgang og undervisning i mindre hold hvor du kun er sammen med studerende med samme specialisering."
Designuddannelsen er et fuldtidsstudie og der er stor studieaktivitet. Som https://kglakademi.dk/ skriver, kan jeg forvente at bruge 40-50 timer om ugen på min uddannelse. Heraf er 10-15 timer styret af din underviser. Resten af tiden arbejder jeg selvstændigt eller sammen med mine medstuderende om en opgave eller et projekt.
Skolens Campus er åbent fra kl. 8 til kl. 22 på hverdage og fra kl. 10 til kl. 18 i weekenden. I åbningstiden har man adgang til sin studieplads og de værksteder man via din specialisering har kørekort til.

Færdig uddanet
Når jeg har afsluttet design bacheloruddannelsen, går jeg videre og tager en kandidatuddannelse. Med en bacheloruddannelse har man i princippet en afsluttet uddannelse, men jobmarkedet i Danmark er meget begrænset for bachelorer. Derfor er der mange der tager en kandidatuddannelse også, og det gør jeg.
Begge uddannelser ender så med i alt at tage 5 år. 3-års bachelor, og 2-års kandidat.
